Köpvillkor

BETAL- OCH LEVERANSVILLKOR

1.1 ÅLDER
För att köpa en produkt på Dressad.se måste du vara 18 år eller äldre.

1.2 KÖP
Avtal om köp har träffats efter det att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa och i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post.

1.3 FELAKTIGA UPPGIFTER
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid. Beställaren garanterar att alla namn och adressuppgifter är riktiga. OBS! Falska order spåras och polisanmäls.

1.4 TRYCKFEL
Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.

1.5 FORCE MAJEURE
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.

  1. PRISER
    I priserna ingår moms med 25%. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.
  2. LEVERANS
    Hemleverans görs till den adress du angett i din order eller efter överrenskommelse med vår kundtjänst.

3.1 KOSTNAD FÖR LEVERANS
Fraktkostnad 39 kronor inom Sverige. Beställning överstigande 499 kronor fraktfritt inom Sverige.
Har du frågor så kontakta oss på order@dressad.se

3.2 AVGIFT FÖR OUTLÖST FÖRSÄNDELSE ELLER MISSLYCKAT LEVERANSFÖRSÖK
I de fall brev, postpaket eller större paket returneras till Dressad.se av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontaktuppgifter, kommer Dressad.se debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till 300 kr. Avgiften tas ut för att täcka Dressad.se:s kostnad för returfrakten samt returadministrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Dressad.se. I de fall Posten eller annat fraktbolag kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, tillkommer en extra avgift på 99 kronor för ett nytt leveransförsök.

  1. LEVERANSTID
    Vid köp anges leveranstiden på din orderbekräftelse. Normalt levereras dina varor inom 1-3 dagar i Sverige och inom 3-10 dagar inom EU. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager. Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans.

Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Självfallet har du rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du meddelas om specificerad leveransvecka.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – lämna ett meddelande när du lägger din order, detta medför eventuellt dubbel leveranskostnad för dig. Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vid försenade leveranser har du självklart rätt att häva köpet utan kostnad.

  1. BETALNING

5.1 SÅ HÄR GÅR DET TILL ATT HANDLA HOS OSS
Du besöker vår e-shop på vår hemsida, väljer den produkt du vill ha och lägger i varukorgen, när du är klar med ditt köp klickar du vidare till kassan och väljer leveranssätt och får på så sätt upp fraktkostnaden. Därefter fyller du i namn och adress mm och går sedan vidare till betala och väljer betalningsalternativ. Inom 24 timmar kommer du få en bekräftelse från Dressad.se med leveranstid specificerad. Skulle du vilja meddela oss något kan du kontakta oss på order@dressad.se. Märk mailet med ditt namn och telefonnummer samt ärende så kontaktar vi dig.

5.2 BETALNINGSALTERNATIV

5.2.1 Klarna Checkout
Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

  1. ÅNGERRÄTT
    Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och ska returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som du betalade med och utförs inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet från dig. Fram tills dess att vi mottagit bevis på att varan har återsänts eller att varan kommit åter till oss har vi dock rätt att hålla inne med återbetalningen. Om du vill kan du använda Konsumentverkets blankett och skicka till oss. Du kan ladda ned blanketten här (pdf). I annat fall ber vi dig vänligen att kontakta oss på order@dressad.se innan du returnerar en vara. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur.

Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor. Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.

  1. BYTE AV VARA
    Du kan i de flesta fall lämna tillbaka en vara och välja en annan liknande inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Detta under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick. Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor. Om du önskar byta en vara – kontakta oss på order@dressad.se
  2. REKLAMATION AV VARA

8.1 KONSUMENTKÖPLAGEN
Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss på order@dressad.se innan du returnerar varan till oss. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står vi självfallet för returkostnaden och eventuella merkostnader (för t ex bränsle och parkering) som uppkommit i samband med reklamationen.

8.2 TRANSPORTSKADOR
Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage kontakta oss på order@dressad.se.

8.3 TVIST
Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.

  1. GARANTIER
    Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.
  2. PERSONUPPGIFTER & COOKIES
    Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företaget och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”session cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Session cookies försvinner från din dator när du avslutar din webbläsare. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.